huhtikuuta 17, 2015

Päivä rauhoittuu

Olen siivonnut tänään. Perusperjantaisiivous – tai ainakin sen osa. Olen tyytyväinen, koska en jostain syystä yleensä jaksa siivota perjantaisin ja se kuitenkin jotenkin kuuluu asiaan. Olen juonut liikaa kahvia, vatsani on protestoinut, ja olen jälleen kerran päättänyt pitää hieman taukoa. Olen istunut liian kauan huonossa asennossa tietokoneen äärellä, ja saanut hartiani jumiin ja pääni kipeäksi. Olen saanut köyhän miehen hartiahieronnan, joka onnistuu makaamalla lattialla, mikä väistämättä johtaa siihen, että tyttölapsi kiipeää päälle hyppimään. Olen valinnut vaatekaapista päälleni joitain niitä nätimpiä vaatteita, ja todennut, että vaatteilla ehkä sittenkin on jonkinlainen vaikutus mielentilaan. Olen taas tehnyt töitä ja heittänyt ilmapalloja – osittain samaan aikaankin. Olen päättänyt rajoittaa käännöstöiden tekoa, nauttia kesästä ilman isompia projekteja ja raataa vasta sitten, kun on oikeasti pakko – jos se päivä joskus tulee eteen. Töiden tekeminen hullun lailla ei ole hitaamman elämän valitsemista. Olen jutellut naapurin kanssa, kävellyt sateessa ja miettinyt, miksi päässäni pyörii kymmeninä eri variaatioina kohtaus, joka sopisi fantasiaromaaniin. Viimeksi tarinaan sopivan kohtauksen jäädessä pyörimään mieleeni – kuukausiksi – sen oli tarkoitus opettaa minulle jotain myötätuntoisesta suhtautumisesta kanssaihmisiin ja yhteen hiileen puhaltamisesta. Haluaako tämäkin kertoa minulle jotain vai haluaako se vain tulla kirjoitetuksi ylös? Televisio pitää seuraa taustalla, ensimmäistä kertaa pitkiin aikoihin, ja se lähes fiktiiviseltä kirjoittamiselta tuntuva kirjan kääntäminen odottaa. Kello tikittää hiljaisuutta. Hitautta. 


Ei kommentteja: