Juha Pihkalan Uskoa tiedosta,
tietoa uskosta on erinomainen kirja uskon epäloogisuuksia pohdiskelevalle
rationaalisen mielen osalle. Jumala onkin transsendenttinen eli toimii tämän meidän
(immanentisen) maailmamme sekä meidän olemassaolomme ja tietoisuutemme rajojen
ulkopuolella. Jumalan olemuksesta on mahdotonta tietää kaikkea. Jos ihminen
pystyisi käsittämään Jumalan kokonaisuudessaan, ei kyseessä enää olisi ääretön
ja kaikkivoimainen Jumala vaan ainoastaan jumalankuva. Tieteellisin ja
filosofisin menetelmin todistettava Jumala ”menettäisi transsendenssinsä ja
tulisi osaksi tätä maailmaa”. Epäloogisuus ei olekaan siten perusteltu syy epäuskoon
vaan Jumalan olemassaolon välttämätön edellytys. Ei todiste – koska tieteelliset
menetelmät EIVÄT päde – mutta edellytys.
Tämä kirja puhuu niin minun
kieltäni. Ja osoittaa myös kuinka mielenkiintoista tiede (tässä tapauksessa
dogmatiikka) voi olla. Oikeustiede on vähän pseudotiede. Sillä ei ole täysin
selkeää metodiikkaa, koska hyvin monilta piirteiltään se on käytännöllistä
oppia oikeuden harjoittamisesta. Jurisprudentia, ei juris scientia. Se korostuu
– tai ainakin korostui omana opiskeluaikoina – alan oppikirjoissa, joissa
kerrotaan, kuinka tulkitaan pykälää 3 eikä useinkaan pohdita esimerkiksi sitä,
kuinka erilaisten oikeudellisten lähtökohtien ja suuntausten valossa pykälää 3
mahdollisesti voisi tulkita. Oma kriittinen ajattelu ei opiskeluaikana pahemmin
päässyt kehittymään, kun kirjoja luki siinä sävyssä, että tämä on nyt
auktoriteettien ilmoittama totuus. Hyppy oli liian suuri, kun välillä yritin
käydä Renvall-instituutissa suorittamassa monialaisia opintoja.
Tämä kirja kertoo myös siitä,
kuinka tärkeää on, että uskosta puhutaan oikealla kielellä. Uskon äidinkieli on
jotain ihan muuta kuin tieteen kieli. MUTTA tämän eron aukaiseminen tieteen
kielellä ja käsitteillä on siitä huolimatta olennaista. Jehovan todistajat
kävivät eilen taas ovellani jättämässä lehtensä. He puhuvat uskosta omalla
kieliopillaan, mutta heidän kanssaan keskustellessani en ole koskaan löytänyt
sitä yhteistä kieltä. Heidän kielestään puuttuu Raamatun arvioiminen
tieteellisin keinoin (dogmaattisesti, eksegeettisesti, historiallisesti jne.),
mikä on hyvin vahvasti läsnä esimerkiksi Pihkalan kirjassa. Jehovilla usko ja
ilmoitus ottavat myös tieteen paikan. Kun kielet eroavat, ei muodostu dialogia –
diskurssia – joka voi johtaa yhteisymmärrykseen.
Tieteestä riippumatta on sykähdyttävä
ajatus, että voi olla olemassa transsendenttinen olemassaolo, jotain logiikan ja
ymmärryksemme ulkopuolella. Yhtäältä se tietysti tarkoittaa, että luottamus
Jumalan olemassaoloon on luottamusta rakastavaan olemassaoloon, siihen, että
Universumi tai Jumala tai miksi sitä kutsuukaan, pitää sinun puoliasi.
Toisaalta se tarkoittaa, että kosmos on maagisempi kuin tämä arkinen maailma.
Jos emme ymmärrä transsendenssiä, melkein mikä tahansa on mahdollista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti